Czym można zastąpić cukier?

Jak wiadomo, cukier jest stosowany powszechnie. Dodajemy go do kawy, herbaty, sałatek czy deserów. O tym, jak ważna jest jego rola, dobitnie świadczy chociażby panika na wieść o problemach, jakie mogą mieć sklepy w związku z zatowarowaniem w cukier (miała ona miejsce w połowie 2022 roku). Trzeba jednak pamiętać, że cukier — zdaniem wielu ekspertów — może wywierać negatywny wpływ na ludzki organizm. To właśnie dlatego warto zastanowić się nad tym, czym zastąpić cukier? W tekście znajdziesz krótki opis często wykorzystywanych zamienników.

Czym zastąpić cukier? Lista zamienników

Stosowany w rozsądnych ilościach cukier ma pozytywny wpływ na ludzki organizm – ten element pożywienia odpowiada przede wszystkim za dostarczanie energii niezbędnej do funkcjonowania na co dzień. Wśród negatywnych efektów spożywania dużych ilości cukru tradycyjnego (sacharozy) można znaleźć m.in. następujące konsekwencje: zwiększenie masy ciała, cellulit wodny oraz zaburzenia w układzie trawiennym. To właśnie dlatego coraz więcej konsumentów decyduje się na zdrowsze zamienniki.

Wśród popularnych alternatyw można znaleźć takie rozwiązania jak na przykład:

  • ksylitol,
  • tagatoza,
  • słód (np. jęczmienny lub ryżowy),
  • stewia

Czym charakteryzują się poszczególne rozwiązania?

Ksylitol

Ksylitol (czasem określany również jako cukier brzozowy) jest produktem, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Wynika to przede wszystkim z niskiej kaloryczności. W ksylitolu może znajdować się od trzydziestu do nawet pięćdziesięciu procent kalorii mniej niż w cukrze tradycyjnym (sacharozie). Z tego powodu zamiennik jest chętnie stosowany przez osoby chcące dbać o zdrową linię.

Niska kaloryczność to nie jedyna zaleta. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na niski indeks glikemiczny — dzięki temu ksylitol może być dobrym rozwiązaniem w przypadku diabetyków (oczywiście, powinni oni skonsultować się z lekarzem w celu ustalenia, czy składnik ten może znaleźć się w diecie).

Tagatoza

Tagatoza — cukier pozyskiwany z laktozy — jest wybierana z powodu takich samych zalet, jak ma to miejsce w przypadku ksylitolu. Cechuje ją niski poziom kaloryczności oraz indeksu glikemicznego.

Słód (jęczmienny, ryżowy itp.)

Jeśli poszukujesz alternatywy dla cukru, ciekawym zamiennikiem może być również słód, czyli mieszanka przygotowana na bazie wysuszonych zbóż. Słody zawierają m.in. maltozę. Odpowiednio stosowane, mogą one pozytywnie przełożyć się na trawienie pokarmów przez organizm, aczkolwiek nie wolno zapominać, że eksperci zalecają ostrożne zastosowanie maltozy. Jej nadmiar może negatywnie przełożyć się na poziom glukozy we krwi oraz zwiększa ryzyko występowania groźnych chorób.

Stewia

Stewia to roślina naturalnie występująca między innymi w Ameryce Środkowej i Południowej. Jest ona chętnie wykorzystywana do tworzenia ekstraktu słodzącego. Dlaczego stewia jest dobrym zamiennikiem dla cukru? Powody takiego stanu rzeczy są dwa:

  • silny, słodki smak – według szacunków słodziki powstałe na bazie różnych gatunków stewii mogą być kilkadziesiąt, a czasem nawet kilkaset razy słodsze od cukru. Taki stan rzeczy oznacza, że nie trzeba stosować dużych ilości tej substancji, by móc uzyskać pożądany efekt,
  • niski poziom kalorii – dzięki temu stewię zaleca się w przypadku osób będących w trakcie odchudzania.

Czym zastąpić cukier? Podstawa to pełnowartościowa dieta

W tekście zostały przytoczone niektóre zamienniki dla tradycyjnego cukru. Z drugiej jednak strony ich stosowanie nie jest konieczne. Dobrym pomysłem na zastąpienie sacharozy jest włączenie do diety takich produktów jak na przykład orzechy, pestki dyni czy jabłka. Produkty te zawierają cukry naturalne (w różnych ilościach), dzięki czemu organizm raczej nie powinien odczuwać “głodu” na sacharozę.

Oprócz tego zalecane jest regularne spożywanie posiłków i spożywanej dużych ilości wody. Jest to konieczne, ponieważ nieregularność posiłków może wzbudzić uczucie głodu, co szybko staje się dobrym pretekstem do sięgnięcia po cukier. Ciekawym rozwiązaniem może być również żucie strączków itp. W wielu przypadkach im dłużej się je przeżuwa, tym większą słodycz odczuwamy.

Co ciekawe, można obyć się bez cukru także podczas przygotowywania deseru. Zazwyczaj kojarzony ze słodkimi ciastkami czy czekoladą deser może opierać się na owocach (zarówno w naturalnej postaci, jak i w formie soków) oraz warzywach, w tym na przykład marchewkach czy sałacie.

Jeśli chcesz zastąpić cukier, musisz pamiętać o jeszcze jednej ważnej kwestii. Przede wszystkim natychmiastowy, całkowity detoks od cukru nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Takie podejście może spowodować szok organizmu, uczucie zmęczenia, a nawet stany depresyjne. Znacznie lepszym sposobem działania jest systematyczne ograniczanie sacharozy i stopniowe zastępowanie jej zamiennikami.

 

Autor: Emil Zelma

0 komentarzy

Dodaj komentarz