Co jest potrzebne do tego, by móc skutecznie pracować? Wiedza i dobre chęci niestety nie wystarczą. Oprócz tego musisz jeszcze utrzymać koncentrację… a, wbrew pozorom, nie jest to takie proste. Co zrobić, by utrzymać koncentrację przez długi czas? Jeśli chcesz poznać kilka cennych porad, trafiłeś w dobre miejsce. Przeczytaj tekst, a dowiesz się, co zrobić, by koncentracja pomogła Ci w osiągnięciu zawodowego sukcesu. Do dzieła!
Koncentracja – co to takiego jest?
Koncentracja to taka umiejętność, którą powinniśmy stale doskonalić – jest ona niezbędna do tego, by móc prawidłowo wykonywać swoją pracę. Pomimo dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych umiejętność koncentracji pozostaje jednym z najważniejszych atutów i w nauce, i na rynku pracy.
To właśnie dzięki koncentracji możliwe jest wykonywanie czynności określanych jako tzw. praca głęboka. Przez pojęcie to rozumie się zadania realizowane z możliwie jak najwyższym wykorzystaniem zdolności poznawczych. Podczas gdy pracą „zwykłą” jest choćby wprowadzanie prostych dokumentów do systemu, praca głęboka to np. przygotowywanie strategii finansowej dla nowego biznesu. Dzięki koncentracji możemy wykonywać kreatywne zadania.
Koncentracja – dlaczego jest taka ważna?
Choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, w rzeczywistości koncentracja jest niezwykle ważna na co dzień. Ba, można nawet stwierdzić, że pozostaje ona kluczowa w osiąganiu życiowych sukcesów. Bez odpowiedniego skupienia i uwagi niezwykle trudno będzie Ci wykonywać powierzone zadania na odpowiednim poziomie, bez popełniania rażących błędów.
Niestety, osiągnięcie tego celu nie jest takie proste. Utrzymanie koncentracji przez długi czas (tzn. przez co najmniej kilka godzin) może dla wielu z nas być niemałym wyzwaniem. Wynika to z prostego faktu: jest wiele czynników, które mogą negatywnie wpłynąć na Twoją zdolność do utrzymania uwagi. Do zagrożeń należą między innymi:
- stres,
- zmęczenie,
- hałas,
- brak odpowiedniej organizacji w miejscu pracy.
Co można zrobić, by móc utrzymać koncentrację przez długi czas?
Jeśli zastanawiasz się, czy da się utrzymać koncentrację przez kilka godzin, mamy dla Ciebie wiadomości: dobrą i zła. Zła jest taka, że zadanie nie należy do najprostszych, dobra zaś – istnieją skuteczne sposoby, które pomogą Ci w osiągnięciu sukcesu. Poniżej zamieściliśmy kilka spośród tych metod:
- przygotuj swój plan dnia i przestrzegaj go,
- zadbaj o swoje zdrowie oraz właściwy tryb życia,
- skoncentruj się,
- zadbaj o regularne przerwy.
Plan dnia to podstawa
Jedną ze skutecznych metod, które pomogą Ci pomóc w utrzymaniu koncentracji przez dłuższy czas, jest umiejętne zorganizowanie swojego planu dnia. Zanim jeszcze przystąpisz do wykonywania pracy, zrób listę zadań do wykonania i ustal, które z nich są priorytetami. Następnie zaplanuj, w jakiej kolejności wykonasz kolejne czynności.
Dlaczego to takie ważne? Odpowiedź na pytanie jest bardzo prosta: jeśli koncentrujesz się na jednym, konkretnym zadaniu, unikasz niepotrzebnego rozpraszania uwagi i skracasz czas potrzebny na wykonanie pracy. Ponadto, odpowiedni plan sprawi, że nie będziesz gorączkowo myśleć o tym, czy wykonasz wszystkie zadania na czas oraz czy czegoś nie zapomnisz.
Zadbaj o swoje zdrowie oraz właściwy tryb życia
Last but not least, wpływ na koncentrację ma również zdrowie fizyczne. Jak o nie zadbać? Kluczowy jest tu przede wszystkim odpowiedni tryb życia, przez co rozumie się między innymi:
- regularną aktywność fizyczną – niekoniecznie muszą być to ciężkie treningi na siłowni. Wręcz przeciwnie, wystarczające może okazać się po prostu regularne bieganie,
- zdrową, pełnowartościową i zbilansowaną dietę – powinna ona być bogata w takie składniki jak np. witaminy, potas, wapń oraz kolagen,
- dobre nawodnienie – generalnie zaleca się, by pić nie mniej niż 1,5-2 litry dziennie, a w czasie upalnych letnich dni nawet ok. 4 litry,
- regularny odpoczynek i sen – optymalny czas trwania snu to ok. ośmiu godzin na dobę. Ważne, by przed pójściem spać nie wystawiać się na działanie tzw. niebieskiego światła, przez co rozumie się promieniowanie emitowane przez ekrany smartfonów, tabletów czy smartfonów. Jeśli przed zapadnięciem w sen wyciszymy się, zwiększa to szanse na głęboki, kojący sen.
Zależność jest w tym przypadku bardzo prosta: jeśli będziemy nieregularnie spać, niezdrowo się odżywiać i prowadzić głównie siedzący tryb życia, trudno będzie nam odpowiednio skupić się na pracy. Przy okazji mamy wskazówkę dla wszystkich tych, którzy ocierają się o pracoholizm: jeśli regularnie spędzacie w pracy kilkanaście godzin dziennie (co poniektórzy pracują również do późnych godzin nocnych!), krótko śpicie i wspomagacie się napojami energetycznymi, na dłuższą metę zdecydowanie nie pomoże wam to w skoncentrowaniu się na pracy.
Skoncentruj się
Ważne jest, aby stworzyć sobie dogodne warunki pracy. Ciche, dobrze oświetlone i wygodne miejsce do pracy pozwoli na skupienie uwagi i zwiększenie produktywności.
Jeśli chcesz zadbać o swoją koncentrację, musisz pamiętać również o ograniczeniu rozpraszaczy – zapewne dobrze zdajesz sobie sprawę z tego, jak bardzo podczas codziennej pracy może przeszkadzać Ci:
- głośno tykający zegar,
- muzyka z radia,
- dobiegający zza okna gwar uliczny.
- uporczywie szczekający pies.
Bodźce te są w stanie zdekoncentrować osobę pracującą umysłowo. Niestety, jeśli odwrócą one Twoją uwagę od pracy, ponowne skupienie się może zająć od kilku do nawet kilkudziesięciu minut. Jeśli masz pilny deadline i chcesz możliwie jak najszybciej ukończyć wykonywane zadanie, musisz zrobić wszystko, by móc odseparować się od rozpraszaczy. Metody działania mogą być różne – założenie stoperów na uszy, włączenie relaksującej muzyki itp.
Skutecznym rozpraszaczem mogą być również… ludzie. Dotyczy to zarówno pracy w biurze firmowym, jak i home office. W pierwszym z tych przypadków chodzi o sfery open office oraz pokoje, w których przebywa duża liczba pracowników. Łatwo możemy wyobrazić sobie sytuację, gdy przesiadujemy w biurze, w którym wraz z nami przebywa np. sześcioro współpracowników. Nawet jeśli nie są to osoby szczególnie gadatliwe, muszą one komunikować się z innymi, odbywać rozmowy telefoniczne czy prowadzić spotkania online. Niestety, przy dużej liczbie osób takie konwersacje odbywają się często co kilka-kilkanaście minut, co skutecznie utrudnia w koncentracji.
Z kolei jeśli chodzi o pracę zdalną, wyjaśnienie jest bardzo proste – inni domownicy (np. hałasujące podczas zabawy dzieci) oraz domowe zwierzęta są w stanie skutecznie utrudnić codzienną pracę. Ponieważ dekoncentracja nierzadko prowadzi do poirytowania, nietrudno wyobrazić sobie, że dochodzi wówczas do licznych sprzeczek oraz poważniejszych kłótni.
Zadbaj o regularne przerwy
Już kilka razy wspomnieliśmy, że hałas, który powstaje w pobliżu, może skutecznie utrudnić koncentrację na zadaniach. Bodziec ten sprawia, że przerywamy pracę. Oczywiście, nie oznacza to, że niedozwolone są jakiekolwiek przerwy. Wręcz przeciwnie – warto je sobie organizować; ważne jest jednak, by były one względnie niedługie, a do tego – regularne.
Dobrym pomysłem jest zrobienie sobie 10-minutowej przerwy po ok. 1-1,5 godzinie pracy. W tym czasie możesz pójść na krótki spacer, porozmawiać ze współpracownikami (czy – w przypadku pracy zdalnej – rodziną), coś zjeść itp. Ważne, by nie był to jedynie czas spędzony na wpatrywaniu się w komputer czy ekran smartfona.
Krótka przerwa to rozwiązanie, które jest skuteczne z różnych powodów. Po pierwsze, te kilka-kilkanaście minut odpoczynku powinno wystarczyć, jeśli chcemy zregenerować swój umysł i przygotować go na dalszy wysiłek intelektualny. To jednak jeszcze nie wszystko; warto bowiem wiedzieć, że czas ten nie powinien być zbyt długi. Dzięki temu nie musimy się obawiać, że zapomnimy o tym, jakie zadania wykonujemy oraz ile będziemy potrzebowali czasu na ponowne skupienie się i wdrożenie się do pracy.
Zdecydowanie nie powinniśmy odkładać przerwy w czasie na później i traktować jej jako marnotrawstwa. Warto potraktować te kilkanaście minut jak przygotowanie do tego, by przez resztę wykonać swoją pracę efektywniej.
Jak utrzymać koncentrację przez dłuższy czas? Podsumowanie
Utrzymanie koncentracji to nic prostego. Wręcz przeciwnie – jeśli chcesz z powodzeniem koncentrować się na wykonywanych zadaniach, musisz zadbać o regularność. Jedynie systematyczne robienie sobie przerw czy dbanie o to, by wystarczająco długo spać, sprawi, że zyskasz szanse na osiągnięcie sukcesu. Jeśli jednak Ci się uda, będziesz w stanie efektywnie się uczyć lub pracować. A to, niestety, nie każdy potrafi.
Autor: Emil Zelma
Najlepiej ją ćwiczyć np w pracy
PRzydatne info na dzisiejsze czasy 🙂